banner164

Trabzon da demiryolu güzergahı tartışıldı! Bayburt’un hakkını kim savunacak?

TSİAD 8. Olağan Kongresi önceki günlerde Trabzon Zorlu Otel’de seçkin bir işadamı topluluğunun katılımıyla yapıldı. Kongreye Devlet Demiryolları Genel Müdürü Süleyman Karaman’la birlikte gelen işadamı Çetin Nuhoğlu, kongrede demiryolunun konuşulacağını açıkladı. Bayburt’u da çok yakından ilgilendiren ve demiryolu güzergahının konuşulduğu o toplantıda neler konuşuldu? Siyasilerimiz, iş adamlarımız, sivil toplum örgütlerimiz ve bizler, yine oturup olan biteni sadece izleyecek miyiz? İşte bizim ve sesimizin olmadığı o toplantıdan satır başları:

Trabzon da demiryolu güzergahı tartışıldı! Bayburt’un hakkını kim savunacak?

TSİAD 8. Olağan Kongresi önceki günlerde Trabzon Zorlu Otel’de seçkin bir işadamı topluluğunun katılımıyla yapıldı. Kongreye Devlet Demiryolları Genel Müdürü Süleyman Karaman’la birlikte gelen işadamı Çetin Nuhoğlu, kongrede demiryolunun konuşulacağını açıkladı. Bayburt’u da çok yakından ilgilendiren ve demiryolu güzergahının konuşulduğu o toplantıda neler konuşuldu? Siyasilerimiz, iş adamlarımız, sivil toplum örgütlerimiz ve bizler, yine oturup olan biteni sadece izleyecek miyiz? İşte bizim ve sesimizin olmadığı o toplantıdan satır başları:

Devlet Demiryolu Genel Müdürü Karaman’ın, Trabzon’a demiryolu perspektifini 3 alternatifli olarak sunduğu iddia edildi. İşte bu 3 alternatif: 1- Erzincan-Trabzon Demiryolu. 2- Erzincan-Bayburt-Of Demiryolu. 3- Batum-Hopa-Rize-Trabzon Demiryolu. Karaman ayrıca, 3. alternatife Gürcistan’ın sıcak bakmadığını söyledi.

DDY Genel Müdürü’nün yaklaşımına DKİB Başkanı A. Hamdi Gürdoğan, müdahale etti. Gürdoğan, Batum-Hopa Demiryolu’nun bölgenin kalkınması için en öncelikli ve fizibil yol olduğunu belirterek, önlerine Erzincan-Trabzon Demiryolu’nun konmasının yanlış olduğunu söyledi.

Devlet Demir Yolları Genel Müdürü Gürdoğan’ı doğruladı. Salonda başlayan güzergah tartışmaları sonunda bölgenin öncelikli ihtiyacı olan güzergahın Batum-Hopa güzergahı olduğu üzerinde ittifak sağlandı. Karaman ve Nuhoğlu, “Bu güzergahın önceliği tartışılmaz. Buna yoğunlaşılmalı” dedi.

TÜRKİYE Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman, Türkiye'de demiryollarının karlı hale getirilmesi için yatırım yapılmasının şart olduğunu söyledi.

İŞTE O TOPLANTIYA KATILANLAR:

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman, Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yüksek İstişare Kurulu Üyesi Çetin Nuhoğlu, Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası (TTSO) Meclis Başkanı Şadan Eren, Yönetim Kurulu Başkanı Suat Hacısalihoğlu, Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) Başkanı Ahmet Hamdi Gürdoğan

NUHOĞLU, NELER SÖYLEDİ:
 
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yüksek İstişare Kurulu Üyesi Çetin Nuhoğlu Trabzon'un demiryolu ağına entegre edilmesinin şart olduğunu vurgulayarak şunları söyledi: "Trabzon'un son yıllardaki gelişmişliği bizi mutlu ediyor. Karadeniz Sahil Yolu'nun bitirilmesi büyük avantajlar sağladı. Ancak bu yolun yanında, Trabzon'un demiryoluyla ulusal demiryolu ağına entegre edilmesi şarttır."

VE KARAMAN…

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, demiryollarındaki yatırımlar ve Trabzon'un demiryoluyla ilgili projeleriyle ilgili bilgi verdi. Gelişmiş ülkelerde demiryollarının ulaşımda çok önemli bir yerde bulunduğunu belirten Karaman, Türkiye'de ise demiryollarının zarar ettiğini söyledi. Demiryollarının karlı hale getirilmesi için yatırım yapılmasının şart olduğunu dile getiren Karaman, "Demiryolları maalesef zarar ediyor. Bu zararı kara dönüştürmek için yatırım yapmamız gerekiyor. Bunun için Hükümetimiz yatırım yapıyor. Almanya bunu çok iyi yapmış ve 2004'ten itibaren kara geçmeye başlamıştır. Demiryollarının Almanya'da cirosu 33 milyar Euro. Bu rakam Türkiye'de bütün bilişim sektörünün cirosundan daha yüksek. Bizde yeniden yapılanmayla bunu başarabilirsek 2010 yılında kara geçeriz" dedi.

"BÜTÜN DERDİMİZ KARADENİZ'İ
GAP VE ORTADOĞU'YA BAĞLAMAK"

Karadeniz'i GAP ve Ortadoğu'ya bağlamanın en önemli hedefleri arasında bulunduğunu dile getiren Genel Müdür Karaman, Trabzon kamuoyunda da sürekli dillendirilen bu düşünceyle ilgili olarak şunları söyledi:

"Trabzon'un ve Trabzon Limanı'nın mevcut demiryolu ağına bağlanması, bizimle ilgili değil. Daha önce de burada bir demiryolu yapılması için çalışmalar olmuş. Türkiye'de planlanan hatlarla ilgili olarak İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Ulaştırma Bakanlığı birlikte bir ulaşım master plan stratejisi yaptı. Bu planda bu yolun öncelikli projeler arasına girebilir mi diye çalışmalar başlatıldı. Bu, Türkiye'ye lazım bir yol. Bununla ilgili iki ayrı çalışmamız var. Batum-Hopa-Trabzon-Rize-Trabzon ve Hopa-Sarp-Batum hattı.

Biz 2004 yılında çalıştık, önce Gürcistan'ı razı etmek zorundaydık. Gürcistan o bölümde biraz geri durdu. Kars-Tiflis projesi vardı, onun temeli atıldı. O yolda çalışmalar devam ediyor. Gürcistan'la bir demiryolumuz olsun ki ikinci bir demiryolunda daha rahat hareket edebilelim diye. Trabzon-Rize-Hopa hattı için demiryolları olarak Karadeniz otoyolu ile paralel bir şey yapabilir miyiz diye çok uğraştık. Hem bu yolun virajları demiryoluna uygun değil hem de eğimler tutmadı. Onun için zor oldu ve onu başaramadık. Ayrıca iki yol çalışması daha yaptık. Birisi İTÜ'nün üzerinde durduğu Tirebolu, diğeri de Of'tan bir tünelle geçen KTÜ'nün bir projesi. Bütün derdimiz Karadeniz'i Ortadoğu ve GAP'a bağlamak."

"SÖZ YOK UYGULAMA PROJESİ VAR"

"Asıl üzerinde durduğumuz konu, Trabzon-Erzincan arasındaki kısa yolu yapıp ulusal ağa bağlanabilmek" diyen Karaman, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) ile İTÜ çalışmalarının sonucunda DHL'ye bu yıl fizibilite ve yapım projelerini yapma görevi verildi ve programa alındı. Nerden, nasıl geçeceği belirlenecek ve projeler yapılacak. Bu yıl başlanacak ve bundan sonra parası belirlendikten sonra hangi yıl programa alınacağı tartışılacak. Biz TCDD olarak bu projeyi gerçekten istiyoruz. Ve uygulama projesinin Bakanımızın talimatıyla programa alınması bizi ümitlendiriyor. Her halükarda projesi yapılıp programa alınması gerekir diyoruz ama parasal yatırım olması dolayısıyla bizim programımızda böyle bir para yok, bu para olduğu zaman yapılmasını istiyoruz."

Karaman, bu yıl DLH Genel Müdürlüğü'nün programında Hopa-Batum ve Karadeniz'den gelen yolların fizibilitesi ve uygulama talimatı verildiğini belirterek, "Uygulama projelerini bu yıl yapacağız. Bunun dışında biz başka söz veremiyoruz" dedi.

DKİB BAŞKANI İTİRAZ ETTİ

Karaman’ın sunduğu Erzincan-Trabzon, Erzincan-Bayburt-Of ve Batum-Trabzon üç alternatifli demiryolu kafaları karıştırdı. Devlet Demir Yolları’nın hangi proje üzerinde çalıştığı pek anlaşılamadı. Bunun üzerine söz alan DKİB Başkanı A. Hamdi Gürdoğan, Batum-Hopa-Trabzon demiryolunun en fizibil yol olmasına rağmen neden yapılamadığını sordu. Genel Müdür Karaman, “En fizibil ve en gerekli yol olduğunu teyid ederek Gürcistan hükümetinin nazlandığını dile getirdi.

ÖNCELİĞİMİZ HANGİ DEMİRYOLU?

Bunun üzerine toplantıda bir gazeteci söz aldı ve Demiryolları Genel Müdürü Karaman’a şu soruyu yöneltti: “Sayın Genel Müdür. Önümüze 3 alternatif sundunuz. 1- Erzincan-Trabzon… 2- Erzincan-Bayburt-Of… 3- Batum-Hopa-Rize-Trabzon… Bu 3 projeden Erzincan-Trabzon ve Erzincan-Bayburt-Of Projesi bir yük taşıma projesi midir, yoksa yolcu taşıma projesi mi? Biz buradan şunu anlıyoruz ki, sanki Trabzon bir demiryolu istiyor. Ona Erzincan-Trabzon Demiryolu sözü verelim, bu iş bitsin. Biz böyle bir şey istemiyoruz. Bize hangi demiryolunun bölgesel kalkınma için daha rantabl olduğunu söyleyiniz. Şayet Batum-Hopa Demiryolu öncelikli ise ve hükümetin görüşmelerine bağlı ise biz bunu bilelim. Bizim derdimiz bölgeden Türkiye’nin diğer bölgelerine yolcu taşımak değil. DKİB Başkanı’nın dediği gibi ticari olarak bölgesel kalkınmayı sağlamak. Demiryolu’nu bunun için istiyoruz. Size göre önceliğimiz hangisi?” dedi.

Bunun üzerine DDY Genel Müdürü Karaman, “Elbette en önemlisi Batum-Hopa demiryoludur. Ancak bunun için Gürcistan ikna edilmelidir. Biz zaten projeyi Batum-Hopa-Rize-Trabzon-Erzincan olarak düşünüyoruz” cevabını verdi.

Aynı gazeteci, bu açıklamaya da itiraz etti. Batum-Hopa gibi bir güzergahı neden Erzincan’a uzatarak fizibil olmaktan çıkarıyorsunuz? Biz Trabzon olarak şu anda Batum-Hopa’ya bile razıyız. Biz Trabzon’a yolu daha sonra alırız. Lütfen gündeminize Batum-Hopa’yı alınız” dedi.

Öztürk’e, DKİB Başkanı A. Hamdi Gürdoğan ve işadamı Çetin Nuhoğlu da destek verdi. Gerek Gürdoğan, gerekse Nuhoğlu, bölgenin demiryolu bağlamında önceliği Erzincan-Trabzon değil, Batum-Hopa demiryoludur” dedi.

 

Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.