banner164

1.5 Milyonluk 'yenileme' projesi start almışken...

Hemen belirtelim; o parka 'dün' ve 'öncesinde' harcanan paraya değinmeyeceğiz!

1.5 Milyonluk 'yenileme' projesi start almışken...
Bayburt Postası - Bayburt Milletvekili Naci Ağbal'ın girişimleriyle; Ankara Büyükşehir Belediyesi'nin üstleneceği 1.5 Milyon TL'lik Bayburt Yenişehir Parkı yenileme projesi öncesinde bir küçük detayı Bayburt kamuoyu ile paylaşma gereği duyuyoruz. -Ki, kimsenin umurunda olacağını da düşünmüyoruz ama!-

Hemen belirtelim; o parka 'dün' ve 'öncesinde' harcanan paraya değinmeyeceğiz!

Hopp! Amacımız bu yatırımı, yapım öncesinde 'tukaka' yapmakta değil!

Aksine yatırımı destekliyor olmakla birlikte o parktan küçük bir detayı inceleyerek yapılan işlerin ne kadar da 'üstünkörü' yapıldığının altını çizmek istiyoruz!

Şu an 'silbaştan' yenilenecek 'Yenişehir Parkı'nda, bir 'asma kablolu yaya köprüsü" yer alıyor.



Yeni projede kalacak mı bilmediğimiz bu "yaya köprüsü'nü, öncesinde uzmanlara inceletmiştik...

Sonuçlar felaket!

"Bu köprü tam bir fiyasko!"


İşte o uzman raporu

"Yapılan kablolu sistemin sıcaktan dolayı genleşerek kabloların uzadığını ve köprüde deformasyona neden olduğunu düşündüm. Keşke onla kalsaydı. Emeğe saygı duymak gerekir ama bu köprü tam bir fiyasko. Büyük olasılıkla yapan veya yaptıran kurum bu köprünün yapımına para ödemiştir. Bu köprü projesini yapan ve onay veren meslektaşlarımın, köprüyle birlikte vicdanlarını tekrardan kontrol etmesi gerekiyor.

Çelikle uğraşan bir inşaat mühendisi olarak bilimsel olarak göz atmak istedim.

Kablolu sistemlerin yaz aylarında uzaması normaldir. Bu durum yaz aylarında elektrik ve telefon tellerinde de gözlemlenir. Yaz aylarında sarkan teller kış aylarında tam tersi hareket de bulunur. Bu nedenden dolayı kablolu sistem yapılan yapılar mevsim değişikliğinde kontrol edilir. Yenişehir kablolu yaya üst geçidi daha kontrol aşamasına gelememiş!

Bu deformasyona bağlı olarak köprünün altında mevcut olan makas sisteminin bazı çaprazlarında bölgesel kopmalar mevcut. Makasın zayıf yönde tutulması gereklidir aksi halde düzlem dışı harekete maruz kalır. Başlık basınç alması halinde burkulur. 

Makas ekinde ise hatalı ek detayı mevcuttur.



Makas üst başlığında kaynaklarda lokal olarak kaynaklarda yanmalar mevcut. Boya üzerine kaynak yapılmaz, kaynak yanar ve o kaynak çalışmaz, yani o kaynaktan hayır gelmez! Makasta bazı elemanların neden koyulduğuyla alakalı fikir dahi yürütemiyorum!

Bunlar sadece makasla alakalı sıkıntılardı. Gelelim köprünün bağlandığı koloncuklara. 

Turnbuckle'ların (kabloların koloncuk ile birleştiği bölgedeki aparat) arkası berkitme (bir çeşit levha) ile desteklenmelidir. Kolon alt hizasından boydan boya yatayda devam eden 3 kablonun çalışma prensibi, konma amacı nedir? İnsanı düşündüren bir kare. Biri bu fotoğrafı açıklamalı. Bu fotoğrafta ilk bakışta kusurlu 5 şeyi sayayım. İşin hesap kısmına veriler dahilinde girilse bu maddeler eminim ki artacaktır.



Berkitmeler kısa kalmış. Berkitmenin mantığı kolonda mevcut olan yükü taban levhasına aktarmaktır. Berkitme koyarak bu yükü daha geniş alanlara dağıtırız. Taban plakasının belli bölgelerde korozyon veya farklı etkilerden dolayı berkitme ile birleştiği kısımlarda kopmalar mevcut. Bu kısımda berkitmenin çalışma bir muammadır.



Şu ana kadar yazdıklarım hata veya eksiklik maddeleridir.

Bu yazacağım maddeler ise hayati tehlikelere yol açacak maddelerdir:

Kolon levhalardan yapılmıştır. Komple kaynak yapılmamış, metot kaynak uygulanmıştır. Hesapları yapıldığı takdirde (!) bu kaynak uygulanabilir. Burada yapılan kaynak değil kolon başlık levhasındaki çarpılma sorun teşkil ediyor. Başlık plakasının ince olmasından dolayı plakada çarpılma gözle görülür seviyededir. Çarpılma durumunda inşaatçılar tarafından levha yük taşıyamaz olarak kabul edilir. Çalışma prensibinden uzaklaşılır.



Deprem, rüzgar veya köprü üzerinden geçenlerin oluşturduğu yükler kablolar vasıtası ile kolonun çeşitli bölgelerine aktarılır. Kolondan ise yük betona bulonlar vasıtası ile aktarılır. Bulonların bir başka görevi ise gelen yükler (çekme yükü) sonucunda kolonun betondan sıyrılıp devrilmesini engellemektir. Bir ayağa 8 bulon diğer ayağa ise 4 bulon konulduğu görülmüştür. (8 bulonlu kolon plakası deformasyona uğramış.)

Bir ayakta plaka deformasyonu mevcut. Bu ise plakanın yani kolonun çekme aldığının göstergesidir. Bulonun azalmış sistem devrilmeye çalışıyor. 

Bulonların hesaplanması aşamasında betona olan kenar mesafesi de hesaplanır ki betonun kenarı koparak bu bulonları boşa çıkarmasın. Sistemin çalışma prensibine aykırı davranmasın. Burada bulonlar beton kenarına çok yakın.



Sistemin kaynaklarının ayrıca incelenmesi gerekmektedir. İşçilik konusunda sıkıntılı noktalar mevcuttur. Bahçe çit telini (bahçe telini) köprüye korkuluk olarak kullanmak yaratıcı olmamış desem haksızlık etmiş olurum. 

Köprüde estetik kirlilik vardır yada yoktur benim uzmanlık alanım olmadığı için bahsetmiyorum. 

Asıl üzüldüğüm nokta bu köprünün 2014 senesinde, yani geçen sene yapılmış olması. Gelişen teknolojiye ayak uydurmak zorundayız. Hele ki günümüzde hızla gelişen çelik sektörünün bir parçası olmuşsak bu gerekliliği istemsizce kabul ettiğimizin ifadesidir. 

Mühendislik felsefesi 'ihtiyaçların karşılanmasında emniyet, ekonomi ve estetiğin göz önüne alınmasıdır.' Mesleğimizin büyüklerinden Arthur Mellen Wellington'a göre mühendislik, 'beceriksiz birinin iki dolara kötü yaptığı bir şeyi bir dolara iyi yapma sanatıdır'." 


Gelelim yeni projeye;

Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Bayburt Belediyesi yetkilileri tarafından projelendirilen alanda, 1200 metre yapay dere yapılacak, 2700 m² lik kilitli parke taşı, 3750 m² andezit bahçe bordürü, 1300 m² vakumlu beton döşeme, 654 m² andezit büyük plaktaş, 60 m² küp taş, 265 m² de kayrak taşı kullanılacak. Ayrıca bu proje içerisinde 200 m² cafe, 36 adet kameriye, 180 m² alanda çocuk oyun parkı, 46 adet bank, 68 adet çöp kovası, 330 adet büyük ve küçük boy ağaç, 35 metre uzunluğunda pergola imalatı ve tuvalet bulunacak.

Proje, yüklenici firma tarafından 3 ay içerisinde tamamlanmış olacak.
Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Misafir Avatar
ülker peker 5 yıl önce

korkuluklar beni benden aldı :D

Misafir Avatar
Bilirkişi 5 yıl önce

Lütfen şu işleri bilirkişilerle iştişare ederek yapalım.Çoruha konan Gerdanlık,Saatkule meydanına ışıklı kaldırımlar,Suyunu akıtan yeni olimpik havuz,Suyu olmayan özelleşen Aslan dağı...Daha saymıyorum

Misafir Avatar
Ahmet Çağıldak 5 yıl önce

Bayburt'a son yıllarda üniversiteden sonra yapılan en doğru yatırım. Uzmanında eleştirdiği konu başta olmak üzere Bayburt'ta yapılan bu türden tüm hizmetler tasarımda bilgisiz, mühendislikte basmakalıp, malzemede yanlış, işçilikte acemi tercihlerle dolu. Yapılan hemen her iş kısa ömürlü, acemi estetiğiyle kotarılmış ve güvenli değil. Korkarım, yanlışlara devam edilmez. Çünkü Ankara yanlışları, Bayburt'ta yapılacak yanlışların teminatı gibi görünüyor. Umarım bu kez yanılırım.. (Bilimsel destekli ve ikna edici bu yazıyı yazan uzman kim ise kutlarım!?)

Misafir Avatar
burak acar 5 yıl önce

inşAllah dikkate alınır bu yazılanlar, insan canı söz konusu sonuçta

Misafir Avatar
ALOŞ 5 yıl önce

Zarara uğratanları tebrik etmek lazım. Madalyaları bakalım kimler verecek