Dernekler

"Tüketici Sorunları ve Çözüm Yolları" BAYDER'de anlatıldı

Bayburt Tarih-Kültür ve Edebiyat Derneği'nin haftalık Kültür Sohbetleri programında "Tüketici Sorunları ve Çözüm Yolları" üzerine sunum gerçekleştirildi.

Abone Ol

Bayburt Postası - Bayburt Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanı ve Tüketiciler Birliği Bayburt Şubesi Başkanı Hayrettin Dilek, tüketicilerin haklarını ve karşılaşılan sorunlarda izlenecek yolları detaylı bir şekilde anlattı.

Tüketiciyi koruma ve yaşam kalitesini artırmaya yönelik Evrensel Tüketici Haklarının temelini oluşturan dokuz maddeye dikkat çeken Dilek, günlük hayatta sıkça karşılaşılan abonelik hizmetleri (elektrik, doğalgaz, internet), kıyafet, ayakkabı, beyaz eşya, elektronik cihazlar, bankacılık ve sigorta gibi çok sayıda ürün ve hizmetin tüketici kapsamına girdiğini belirtti.

Dilek, sunumunda özellikle ayıplı mal konusunda, malın teslim anında sözleşmeye aykırı olması veya beklenen özellikleri taşımaması durumunda ‘Satılanı geri vererek sözleşmeden dönme’, ‘Satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme’, ‘Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme’ ve ‘Ücretsiz onarım isteme’ gibi tüketicinin haklarının olduğuna değindi. Garanti süresinin malın teslim tarihinden itibaren asgari iki yıl hatırlatan Dilek, malın tamir süresinin azami 20 iş günü olduğunu ve bu süreçte işçilik, parça bedeli gibi hiçbir ek ücretin talep edilemeyeceğini belirtti.

Mesafeli sözleşmeler hakkında da bilgi veren Dilek, bu tür sözleşmelerde tüketicinin bilgilendirilmesinin zorunlu olduğunu, sipariş edilen ürünlerin en geç 30 gün içinde teslim edilmesi gerektiğini ve cayma hakkı süresinin 14 gün olduğunu ifade etti.

Abonelik sözleşmelerinde tüketicinin istediği zaman fesih hakkına sahip olduğunu belirten Dilek, satıcı veya sağlayıcının fesih talebini yedi gün içinde yerine getirme yükümlülüğü olduğunu ve bu sürenin aşılması durumunda tüketiciden hiçbir bedel talep edilemeyeceğini vurguladı.

Tüketicilerin yaşadıkları sorunlarda başvurabilecekleri mercilerin Tüketici Hakem Heyetleri, Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, Ticaret İl Müdürlükleri, "175 Alo Tüketici" Hattı, Tüketici Bilgi Sistemi ve Tüketicinin korunmasına yönelik faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşları olduğunu söyleyen Dilek, Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan başvuruların en geç altı ay içinde karara bağlandığını, bu sürenin niteliğine göre altı ay daha uzatılabileceğini ve tüketicinin lehine sonuçlanan durumlarda tebligat ve bilirkişi ücretlerinin karşı tarafça karşılandığını belirtti.

Dilek, sunumunu bilinçli tüketici olmanın yollarına dair tavsiyelerle tamamladı.

BAYDER Başkanı Fatih Dündar, sunumları için Hayrettin Dilek’e teşekkür ederek günün anısına bir teşekkür belgesi takdim etti.

Her hafta Cuma günleri gerçekleştirilen BAYDER Kültür Sohbetleri, şiir sunumları, İmdat Sancar, Serdar Eslek’in sahne performansları ve koro türküleriyle devam etti.