Bayburt Postası

BAYBURT, ÇORUH NEHRİNE SAHİP ÇIK!

Gezi Çevre

Çoruh Nehri Islah Projesi'nin konuşulmaya başladığı ilk dönemde projeye ısrarla itiraz eden ve gelinen noktada haklı çıktığı apaçık ortada olan Mimar Asuman Uz, şimdilerde yeniden gündeme gelen Çoruh Nehri 2. Etap Islah Projesi öncesi bir kez daha uyarılarda bulundu.

Bayburt Postası - Bayburt halkının tamamının yapıldıktan sonra karşı çıktığı mevcut projeyi, öncesinde de "Bayburt, Bayburt olalı Çoruh böyle zulüm görmedi!" yazısı ile eleştiren ve yapılması gerekenleri bir bir sıralayan Mimar Asuman Uz'un görüşleri, o günlerde dikkate alınmamış, 'ben yaptım oldu mantığıyla' mevcut proje yapılmış, geçen zaman içerisinde Çoruh Nehri bağrına dökülen betonları yıkıp atmış ve bu anlaşılmaz ısrarcı tavır yüzünden devletin parası umarsızca heba edilmişti. 
Şimdilerde yeniden gündemde olan ve tıpkı ilk projede olduğu gibi 'vatandaşın isteği doğrultusunda' bir proje hazırlanacağı kaydedilen 2. Etap Çaışması öncesi Mimar Asuman Uz, bir yazı daha kaleme alarak yetkilileri yeniden uyardı. Mimar Uz, DSİ'ye yaptığı itirazları ve kendisine verilen cevapları da paylaştığı yazıda nehirlerdeki ıslah projelerinin nasıl yapılacağına dair bilgiler veriyor. Çoruh'un DSİ'nin ıslah mantığına teslim edilmemesi gerektiğini bildiren Uz, konunun mutlaka uzman isimlerce ele alınmasını, hatta ulusal bir proje yarışması yapılmasını teklif ediyor. 

Çoruh'un insanla bağının kesilmediği dönemlerin şahidi olan Mimar Asuman Uz'un Bayburt halkını göreve çağırdığı 'BAYBURT, ÇORUH NEHRİNE SAHİP ÇIK!' adlı yazısı şöyle: 
"Nehirler içinde barındırdığı kente bir kimlik ve değer katmaktadır. Akarsuyun, içinden geçtiği kenti cazibe merkezi haline getirmesi için akarsu ve çevresinin kent ve kentli ile bütünleşik bir şekilde tasarlanması gerekmektedir. Planlama, kentsel tasarım içerisine alınmalı akarsu yüzeyi, kıyısı ve çevresi ile beraber planlanmalıdır.

Asuman Uz - Mimar
7269 sayılı “Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle, Yapılacak Yardımlara Dair Kanun”un 3. maddesine göre, “su baskınına uğrayabilecek yerlerde alınacak önleyici tedbirler Devlet Su İşlerinin bağlı bulunduğu bakanlıkça alınır” denilmektedir. DSİ su taşkınına uğrayabilecek yerlerde gerekli tedbirlerin alınması ile yükümlüdür ki bu amaçla birçok akarsu yatağında birtakım çalışmalar yapıldığı gözlenmektedir. Ancak bu çalışmalar yukarıda da belirtildiği gibi, akarsuların ıslahından çok, başka amaçlar için akarsu yatağının daraltılarak, akarsuyun hapsedilmesi veya dar bir kanala zorla sıkıştırılması şeklinde ortaya çıkmakta, akarsu yağmur suları ile beslendiği zaman, sel ve taşkınlarla birlikte isyan etmekte ve zorla sıkıştırıldığı yatağını tahrip ederek kendi tabii yapısını yeniden kurmak istemektedir. [Alptekin, 1990].

DSİ (Devlet Su İşleri), taşkın koruma için yaptığı ıslah çalışmalarında genellikle akarsu yatağının doğal yapısını bozan beton kanallar ve istinat duvarlarla çevirmektedir. Bu mantıkla DSİ’nin kentlerde uyguladığı taşkın koruma projeleri, akarsu ile kentliyi birbirinden uzaklaşmakta, akan suda elini yıkamak isteyen, ayaklarını sokmak isteyen ona ulaşamamaktadır.

DSİ bu önlemleri alırken akarsu ile kullanıcı ilişkisini birbirinden uzaklaştırmadan bir bütünlük içinde yapmalıdır. Küçük ama etkili tasarımlar ile kenti taşkın zararlarından korurken bir yandan da kente akarsuyun cazibesinden faydalanabilecek bir imaj kazandırılmalıdır.
Yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, kentlerin içinden geçen akarsuyu kullanamamasının sebepleri aşağıdaki maddelerde belirtilmektedir.

• DSİ’nin kentlerde uyguladığı taşkın koruma projelerinde önerdiği kesitlerin insan ile suyu birbirinden uzaklaştırması,

• DSİ’nin eskiden beri süregelen standartlarının dışına çıkamamasından kaynaklı vizyon eksikliği.

• Yerel yönetimlerin seçim kaygılarının olması, bununla birlikte gelen rant spekülasyonlarının baskı yapması,

• Halkın bu konuda bilinçsiz olması

• Yerel yönetimlerin vizyon eksikliği

• Yerel yönetimlerin maddi imkânsızlıklarından kaynaklı farklı projeler üretememesi,

• İçinden akarsu geçen kentlerde planlama yapılırken geçmişte kentin su varlığının göz ardı edilmiş olması,

• Yapılan planların yasal mevzuata uygun olarak yapılıp uygulanamaması,

• Yasalardaki boşluklardan faydalanarak kıyı kenarlarının yapılaşması ve daha sonra buralarda kamulaştırma yapmanın getirdiği problemler,
Avrupa ülkelerinde her kent kendi özelinde akarsuyunun özelliklerine bağlı olarak kurallar getirmekte ve tasarım rehberleri oluşturmaktadır. Avrupa’ da yapılan tasarımlar, kıyıyı taşkından korurken aynı zamanda yapılan tasarım ile kullanıcıları su ile iç içe bir konuma getirmektedir. Kent kültürü ve kimliği düşünülerek o kente has projeler üretilerek kente imaj kazandırılmalıdır. Su kıyıları kentlilerin su ile buluştukları alanlar olmalıdır.

Bayburt kent merkezinden geçen Çoruh nehrinin artık standart uygulamalardan ziyade farklı vizyonlara sahip çağdaş tasarımlara ihtiyacı vardır. 1. Etap Çoruh Islah Projesi yanlışlığı tüm siyasiler, resmi makamlar ve DSİ'ye iletmemize rağmen itirazlar, DSİ ve o zamanki bürokratlar tarafından kabul edilmemiş, Bayburt halkının istekleri doğrultusunda büyük katkı sağlanacağı iddia edilmişti.

Sonuç olarak, halkın tepkisi ile durdurulan 1. Etap Çoruh Nehri Islah Projesi'nin devamı olan 2. Etap proje tekrar DSİ ıslah mantığına teslim edilemez. Katılımcı bir anlayışla (Üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, Bayburt’un yetiştirdiği teknik insanlar vb) Eskişehir Porsuk Çay'ı örneğindeki gibi yeterli bir zaman diliminde, alanında uzman ekiplerle planlama yaptırılmalı, gerekirse ulusal bir proje yarışması açılmalıdır.


HALKIN TEPKİSİNİ ÇEKEN, ÇORUH'U BETON BİR KANALA HAPSEDEREK, KENT VE HALKTAN KOPARAN DSİ'NİN YAPTIĞI 1. ETAP PROJE 





Yukarıda 2017 yılında Çoruh Nehri Islah Projesi başlamadan önceki itirazımız, DSİ (Devlet Su işleri) cevabında halkın isteği yapılan projenin Bayburt’a büyük katkı sağlanacağı söylenerek reddedilmişti. 

Mimar Asuman Uz'un projenin yapılmaya başladığı dönemler gazetemizde yayınlanan "Bayburt, Bayburt olalı Çoruh böyle zulüm görmedi!" adlı yazısı için tıklayınız...

Yorumlar (35)

H. Yılmaz 4 Yıl Önce

Proje halkın tepkisi nedeniyle durdurulmadı, müteahhit iflas etti zorunlu durdu. Yoksa taa bente kadar anasına ağlayacaktılar. İkincisi rant nedeniyle kıyıların imara açılması ve devamında kamulaştırma zorluklarından bahsedilmiş eyvAllah. Yalnız bu Yıldırım Çayı H. Ali zamanında oldu ve devamında Belediye Köprüsü’nden taa şehir çıkışına kadar bir sürü bina yapıldı. Anlamadığım şu; bu adam hangi mantıkla bu işe dahil olmaya çalışıyor. Çoruh rezilliğinde bu dönem öncesi iki belediye yönetimi de, başkanları da vebaldedir. Öyle çıkıp da çoruhu şöyle yaptık, böyle düzelttik diye televizyonlara konuşmakla olmuyor. Bu işin tek çözümü var küçük yerler için çarçur ettiğin paranın hesabını vermeden gidemezsin diyecekler. Bayburt’un hizmet edecek adam konusunda yüzü gülmedi gülmüyor. Her gelen çapsız çapsız işler yapıp geride borç batağında bırakıp gidiyor. Sorsan hepside efsane başkan...

erez-esra@hotmail.com 4 Yıl Önce

Bu berbat proje derhal sonlandırılmalı kaldıki ikinci etap asla bayburt un çoruh un kanal olmasına ihtiyacı yok nehir akıyor zaten şehri kalkındıracak işte bu dicek projeler yapılsın boş işlerle uğraşmayın artık yahu bütün derdimiz kanal mı bizim

Hasan Ali 4 Yıl Önce

Bu nehirin kıyıları taşköprüden yukarı yanındaki yollardan en fazla 1 veya 2 metre iken aşağıda iken yapılan ve uygulanan bu ucube proje ile nasıl yer yer 5-10 metre derine indirilerek insanlardan uzaklaştırıldı anlamış değilim. Avrupaya bakın bakalım hangi nehirlerini böyle bir kanalın ıçine sıkıştırmışlar. Canlı gören gurbetcilerimizden de bir görüş sorsunlar. Gidip görmeyenlere tv.lerde izliyor nehir nerde ise yol seviyende kendi hâlinde, kenarları yeşillik, ağaçlık insan kıymıyor bakmaya. Yapılan/yapılacak proje hayata geçirilmeden Asuman hanımın, mimarların, mühendislerin kısacası bu ışler için kafa yoran herkezin görüşü alınarak uygulanmalıdır.

ÖMER FARUK AKTAŞ 4 Yıl Önce

Bu projeden hala ders alınmadı mı Bayburtlu yöneticilere sesleniyorum neden ısrarla yapılıyor bu proje kanal bayburt projesine karşıyız !

Coruh69 4 Yıl Önce

Aman kurban olayim. Bırakın da kafama göre yazları sessiz sakin alıp gideyim gönüllere dolayım, sonbaharda bayburt gibi kasvete bürüneyim hüzün solu

Hacer 4 Yıl Önce

Günümüz Türkiyesinde malesef insanlar yavaş yavaş doğal çevreden koparılarak beton yığınları arasına hapsedilmiş ve doğal alanları şehirlerden oldukça uzaklarda arama durumuna getirilmiştir. Güzel ülkemiz denizleri gölleri ve dereleriyle insanlara ferahlık veren tabiatıyla korunmalı bunu yapması gereken kişiler de bizleriz. Bizler de gelişmiş toplumlar gibi doğa ve şehiri iç içe barındırmanın becerisini göstermek zorunda değil miyiz? Bizler ve gelecek nesillere bırakılacak en güzel çevre betonlaşmış robot görünümlü şehirler midir? Lütfen bu betonlaşmaya bir çimento da siz koymayınız sayın yetkililer ki gelecek nesiller sizleri hayırla yad etsin siz de ebedi mekanlarınızda rahat edesiniz. İnsanlara güzellikleri Kainatı veren Bir var!!! alması gerekiyorsa O alır siz almayınız lütfen!

İbrahim topyay 4 Yıl Önce

Ben çok ülke gezdim gördüm.İçnden nehir geçen çok az şehir vardır.Hepside halkını zengin etmiştir.Bayburt halkı bu işe elkoymalı ve estetiği ve çevre güzelliğini önde tutan bir proje yapılmalıdır.Hatta uluslararası yarışma açılıp dünya kamuoyu bu işe ortak edilmelidir.Tabii vizyonunuz varsa.

Ağaçcı 4 Yıl Önce

Sırf nehrin yakinina ev yaptirabilmek için koskoca Çoruh nehrini dereye çevirdiler yetmedi geldi çağdaşlaşma diyip nehri betona gömdüler şimdi ikinci etaba geçtik inşAllah yapilan hatadan dönülür ve eski haline getirilir coruh tek temennimiz bu

Celal çalışkan 4 Yıl Önce

Nehir yatağına beton atılmaz önce toki binalarını bir bıcak gibi nehrin kenarına sapladınız olmadı yetmedi iki tarafını betonla çevşrip suyun toprakla alakasını kestiniz bu nasıl kafadır ufkunuz yokmu sizin hiç bir şey bilmiyorsanız ayıp deyildir gidin Eskişehir de porsuk çayını nasıl yapmışlar bakın o projenin mimarlarıyla konuşun destek alın

Büşra 4 Yıl Önce

Bu iğrenç projeyi degiştirip dogal haline getireni alkışlarız bizde

Esma 4 Yıl Önce

Bu proje kentsel ölçekte düşünülmüş, mimari bir tasarım ürünü olmalıdır, beton yığını değil!!!

istanbul 93 4 Yıl Önce

Ey bayburt halkı bir Amasya şehrine bakın birde bayburta.Iki şehirde şehrin ortasından nehir geçiyor.çoruhun kaybolmasına göz yummayın.

Bayburtlu 4 Yıl Önce

Devleyin kaç trilyonu aktı gitti bu projede. Yapılan işin kime ne faydası oldu. O paralara Bayburta ağaç dikseydiniz şimdi her taraf yeşile bürünmüştü. İş yapmak bu kadar zor olmamalı. Rabbim memleketimiz için güzel işler yapanlardan razı olsun. Bu arada üniversitede yönetimine de bir el atılmalı. Çoruh tarafındaki dut ağaçlarını neden kestirdiniz diye... Onlar daha nice Bayburtluyu ekmeğinden etti ya neyse. Allah sorar elbet..

Alattin 4 Yıl Önce

Ben hayatımda bu kadar iddialı olup da bu kadar berbat bir proje görmedim. Kafama yatmayan her projede "acaba benim hesaba katmadığım başka birşeyler var mı" diye iç sorugulama geçirmdim. Ama bu çoruh katlimaında hiç bir hikmet kırıntısı görünmüyor. Dünyanın 8 milyar insanına sorun buna iyi diyecek bir akil insan bulunmaz. Biiz yaplan kısmın ne zaman yıkılacağını beklerken, meğer proje devam edecekmiş. Rus işgalilinden bu yana Bayburta ve Bayburtluya yapılan en büyük zulme birisi dur desin artık. İçimizden bir "Deli Halit" çıkaramayacaksak, bize de yazık olsun.

İrfan Atangüç 4 Yıl Önce

Roma daki Tiber nehri örnek alınsa,şehir de kalan kısım taş duvarlarla kontrol altına alınmış banal bir görüntü vermiyor su seviyesinde yürüme yolları Arnavut kaldırımı,nehir yatağına taş merdivenlerle iniliyor,köprü ler taştan yapılma mimari şahaser Böyle bir masraf sözkonusu ise, taş sanatında söz sahibi olan Bayburt’un geleneksel taş sanatı ön plana. Çıkarılarak olay telafi edilebilir, ayrıca nehirdeki köprüler taştan yapılarak estetik ve güzellik verilebilir.(çünkü savaşta yıkılan bosnadaki MOSTAR köprüsü Bayburt lu ustalar aslına uygun yapmışlardı) Mostar köprüsü de örnek alınabilir. Yani işin Aslı nehre mimari gözle bakılıp onarım ona göre yapılmalı diye düşünüyorum. Saygılarımla,

Zeki.turk@gmail.com 4 Yıl Önce

Betonculara iyi kazandıran bu zihniyet, Kardeşim böyle bir güzel nehri en iyi proje yarışması ile para kazanan bir turizm ekolüne dönüştürmek varken, niye sulama kanalı durumuna soktunuz..

Sevdam Bayburt 4 Yıl Önce

Eğer 2. Etabi vatandasa sormak 1 .etabin yanlisligini kabul etmek ise zararin neresinden donulse kardir olarak dogrudur.Siyaset yanlis isler yapanlari korumak değil sizleri hizmet için tercih eden halkı ve şehri korumak olmalidir.Şehrin siyasetçilerinin 1. Etabin yanlışlığını kabul devaminda özür ve verilen tahribatin düzeltilmesinden sonra halka sormali bence seçilmişler gibi şehrini seven acizane bir fikirdir... saygilarimla

Nihat Camadan 4 Yıl Önce

Çoruh Nehrini Doğal Halinden Çıkarıp Dere yatağıma Çevirenleri Şiddetle Kımıyorum

İmran 4 Yıl Önce

Asuman hanıma katılıyorum, daha güzel bir proje olabilirdi, şehrin ortasında ki nehirle butik bir şehir olan Bayburt daha güzel bir projeyle cazibe merkezi olabilir.

Büşra 4 Yıl Önce

Doğayı koruyalım

rambo yağız 4 Yıl Önce

Size müstehak böyle kuzu kuzu oturup vergi verin tr nin en pahalı şehri olarak oturun hiç sesiniz çılmıyor hak size devamm

Ozan 4 Yıl Önce

Çoruh üzerine bir göl projesi yapılabilir.aslandağına çıkıştan polis lojmanlarına kadar ana yolunerzurum istikametine doğru sağda kalan kısım. Yaklaşık 1500 metre boyu eni yaklaşık 250/ 300 metre olacak şekilde. Buradaki alandaki taşınmazlar kamulaştırılıp şehir başka alanda iskan edilebilir. Bayburt için cazibe alanı olabilir. Şehir içinde göl olan bir il olabilir. Çorlunun suyu göle girip tekrar yatağıma bırakılabilir. Gelecekte turizm için iyi bir çekim merkezi olabilir Tıpkı uzungöl gibi

Ergün vidinli 4 Yıl Önce

Ben Çankırılıyım ve Bayburtlu damadı olarak Çoruh nehrini katletmiş siniz en kısa zamanda eski haline getirmek gerekir

Emmi 4 Yıl Önce

MHP İl başkanı bu konu hakkında da Bi açıklama yap

Murat Çelik 4 Yıl Önce

Mümkünse hiç bir şey yapmasınlar. Bıraksınlar özgür aksın.

Zafer DEVELİ 4 Yıl Önce

Doğayı katlettiniz bunun yapanlara dava acilmasi 2. Etap a ise asla izin verilmemeli

Ali 4 Yıl Önce

Erzurum köprüsünden müftülük binasının ordaki yeni yapılan köprü (yayalar için) arasındaki DSİ projesini kim çizmiş, Çoruh'un içini kim betonla doldurmuş kim senin suçu günahı yokmu. Hele o ıçine ve20 hee iki tarafına ne niyetle yapılan yerler ve yapılan masrafı görünce çok hayıflanıyorum. Çoruh da tabilik bitirilmiş. Bir yorumcu arkadaş müteahhidin iflas ettiğini yazmış. Yeni duydum. Belkide ilk yapılan projenin dışına çıkıldı. Bayburt'un beton santralleri yetişemedi müteahhit ne yapsın.DSİ tarafından yapılan ve uygulanan projenin adına bakmak lazım. Taşkın koruma amacıyla yapılmışsa nehrin iki kenarına betondan duvarları yapar çıkarsın. Ya o ıçine yapılan yollar ne oluyor. Baştan aşağı yanlış. Yenilir yutulur yanı yok.Çok vebal var. Devletimiz de bu kadar zengin değil vesselam.

Kemal savacı... 4 Yıl Önce

Yapılan emek sarfedilen hic bir hizmeti küçük görmeyin dostlar..hizmeti geçenlerden Allah razı olsun..1000 yıldır bu su burdan akıyordu...

FATİH 4 Yıl Önce

Bayburt'a ve Çoruh nehrine yapılan en büyük kötülük. Hala 2.etabından bahsedilmesi ise tamamen körlük yada ...

Mecit 4 Yıl Önce

2. Etap projenin adını kanal çoruh koymazlarsa şaşarım. Çünkü işin içinde anlayandan çok siyasiler var. ( Mv.il bşk.ilçe başkanı.) Bunlar hallederler,mühendise mimara ne gerek var.

Sebahat dstn 4 Yıl Önce

Coru ayni kalsin bayburdu bsyburt yapan coruh nehridir ben sahzen onaylamiyorum betonlar icinde coruh nehri ozunu kaybedecek

Sebahat dstn 4 Yıl Önce

Coruhla ugrasana kadar betonlara luzumsuz para harcaniyor bagbyrta tekstik fabrikakar yapilsa buyuk is fabrijalari acilsa ne guzel olur bayburtlular issizlikten gurbet yollarinda

Tamer 4 Yıl Önce

Bayburt'ta üniversite okudum. Çoruh Nehri'nin ilk halinin güzelliği ile şu anki hali kıyas bile edilmez. Bir nehir ancak böyle heba edilirdi. Güzel bir proje yapılmış olsa, eyvAllah. Kaç şehrin ortasından nehir akıyor? Böyle güzel bir nehri çok daha farklı şekilde değerlendirebilir ve bir turizm faktörü haline bile getirebilirdiler. Bunun gerek Türkiye'de gerekse yurt dışında birçok örneği var. Belli ki hiç incelenmemiş... Böylesine muazzam bir nehrin, böyle basit bir proje ile heba edilmesi, Bayburt'un yeterli değeri görmediğini net şekilde ortaya koyuyor! Bayburt'a selamlar, sevgiler.

Mehmet ali 4 Yıl Önce

Çoruhu bu hale getirenler acaba rahat uyuya biliyorlarmı Halkımız duyarlı olmasa daha böyle çok hatalar yapılır

rambo yağız 4 Yıl Önce

Siz rahat olun memet ali bey onlar okadar rahat uyuyorlarki biz böyle susup oturdukça kuzu kuzu sessiz sedasız az bile oluyor bize

Sıradaki Haber
Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.