Para nereye gidiyor?

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2005, 2006 ve 2007 Hane Halkı Bütçe Anketi verilerinin birleştirilmesinden elde edilen bölgesel sonuçları açıkladı. ‘İstatistiki Bölge Sınıflaması Düzey 1’ bazında bölge içindeki harcama gruplarının dağılımına göre, Bayburt’un da içinde bulunduğu Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki harcamalar içerisinde aslan payını gıda ve alkolsüz içecekler aldı.Kuzeydoğu Anadolu BölgesiKuzeydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki toplam tüketim harcamasının yüzde 29,7’sini gıda ve alkolsüz içecekler oluştururken, konut ve kira harcamaları yüzde 25,7 olarak belirlendi.

Para nereye gidiyor?
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2005, 2006 ve 2007 Hane Halkı Bütçe Anketi verilerinin birleştirilmesinden elde edilen bölgesel sonuçları açıkladı. ‘İstatistiki Bölge Sınıflaması Düzey 1’ bazında bölge içindeki harcama gruplarının dağılımına göre, Bayburt’un da içinde bulunduğu Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki harcamalar içerisinde aslan payını gıda ve alkolsüz içecekler aldı.

Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi

Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki toplam tüketim harcamasının yüzde 29,7’sini gıda ve alkolsüz içecekler oluştururken, konut ve kira harcamaları yüzde 25,7 olarak belirlendi.

Para nereye gidiyor?Her iki harcama grubunun toplamından elde edilen sonuç, bölgede yapılan tüketim harcamasının yüzde 55,4’ünün sadece beslenme ve barınma için yapıldığını ortaya koydu. Harcamaların geri kalan yüzde 44,6’lık kısmı ise, alkollü içecek, tütün, giyim, ayakkabı, ev eşyası, ev bakım hizmetleri, sağlık, ulaşım, haberleşme, eğlence, kültür, eğitim, lokanta, otel, çeşitli mal ve hizmet alımlarında gerçekleştirildi.

TÜİK Hane Halkı Bütçe Anketi verilerine göre, Türkiye'de toplam tüketim harcamasının yüzde 23,1’i İstanbul'da oturan hane halkları tarafından yapılırken, Ege Bölgesi yüzde 15,1’lik oranla ikinci sırada yer alıyor. Harcamaların sadece yüzde 2,2’si ise, içinde Bayburt ve diğer Doğu Anadolu bölgesi illerinin de yer aldığı Kuzey Doğu Anadolu Bölgesi’ne ait bulunuyor.

Bayburt’ta harcamaların yüzde 26.3’ü gıdaya

İstatistiki bölge sınıflamasında "Düzey 2" bazında yer alan, Bayburt, Erzurum ve Erzincan illerini kapsayan TRA1 Erzurum Bölgesi'ndeki sonuçlara göre, harcama grupları içerisinde en yüksek payı yüzde 26,3’le gıda harcamaları alırken, konut ve kiraya yönelik olarak yapılan harcamalar sıralamada ikincilikte yer alıyor.

Verilere bakıldığında bu bölgede hane halklarının toplam harcamaları içinde giyim ve ayakkabı giderleri yüzde 7.2, ulaştırma giderleri yüzde 10.8, mobilya, ev aletleri ve bakım hizmetleri yüzde 7,5, alkollü içecekler, sigara ve tütün gurubu giderleri yüzde 4.0, Haberleşme giderleri yüzde 4.7’lik bir dilim oluşturuyor.

Hane halkı giderleri arasında çeşitli mal ve hizmet harcamaları yüzde 3.3, lokanta ve oteller gider gurubu yüzde 4.1, eğlence ve kültür gurubu harcamaları yüzde 1.7 oranında gerçekleşirken, sağlık harcamaları yüzde 0.6 ve eğitim hizmetleri gurubu giderleri ise yüzde 1.7’lik paya sahip oldu.

Asgari ücretli, kazancının tamamını gıda ve barınmaya harcıyor

TÜİK Bütçe Anketi verileri, bölgemizde kazancın yarısından fazlasının gıda ve barınma ihtiyaçları için harcandığını ortaya koyarken, buna göre, 503 YTL’lik net asgari ücretle çalışan bir kişinin, kazancının 276 YTL’lik kısmını gıda, konut ve kira giderleri için kullanması gerekiyor.

4 kişilik bir ailenin aylık mutfak masrafları ortalama 150 YTL gerektirirken, bölgede en düşük kira 300-350 YTL’den başlıyor. Yaklaşık değerler üzerinden yapılan hesaplamalar ışığında, net asgari ücretle çalışan bir kişi, kazandığı paranın tamamını sadece beslenme ve barınma ihtiyaçları için harcamak durumunda kalırken, bu rakamlar, çoğunluğun asgari ücretle geçinmeye çalıştığı bölgemizde, ekonomik yaşam kalitesini de gözler önüne seriyor.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.