Bayburt Postası

Sık Kullanılanlara Ekle Giriş Sayfam Yap E-mail

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ana Sayfa Namık Kemal ZEYBEK Başkanlık sistemi mi?

Başkanlık sistemi mi?

e-Posta Yazdır PDF

Namık Kemal ZeybekBugünlerde yine Başkanlık Sistemi gündem de... Hiçbir siyasi sistemin mutlak anlamda iyi veya kötü olduğunu söylemek doğru değildir. Ama bizdeki "Parlementer Sistem"in adından başka bir tarafı kalmadığı da bir gerçektir.

Doğrudan Demokrasi mümkün olmadığından temsili demokrasi bir çözüm olarak ortaya çıkmış değil miydi? Halkın temsilcilerinin halk adına yasaları çıkarmaları ve yöneticileri oluşturmaları gerekiyordu...

Çoktandır bizde böyle mi?

Partilerin Genel Başkanlığını ele geçirmiş olanların, yakın çevrelerinin yardımıyla yaptıkları milletvekili dizinlerine alınan oylarla seçilen milletvekilleri...

Gerçek de "Tek Seçmenli" milletvekillerince eğer tekrar seçilmek istiyorlarsa Genel Başkanlarının buyruğundan çıkmamaları gereği...

Ve kurdukları düzenle "Ebedi Genel Başkan" haline gelmiş kişilerin kesin hakimiyeti...

İktidardaki Partinin (veya partilerin) Genel Başkanlarınca hazırlanan yasaların, Meclislerden geçmesine sadece bir biçim konusu durumuna dönüşmesi...

Dahası mı?

Milletvekilleri içinden seçilen Bakanların hali... Seçim bölgeleriyle ilgilenmek ile işleri arasında sıkışıp kalan Bakanlar...

Ve doğrudan yürütme ve yasama yetkileri kullanan Yüksek Yargı Kurumları...

Nerede kuvvetler ayrılığı?..

Bu karmakarışık sistemi düzeltmektense yenisini kurmak daha doğru olduğundan ben "Başkanlık Sistemi" doğru olur diyorum.

Ayrıca yürütme organının daha verimli ve daha duraklı (istikrarlı) çalışması için de Başkanlık Sistemi daha iyidir, diye ekliyorum.

Milletvekilini de dar bölge sistemi ile seçersek ve demokrasi yanından hiç bir savunulacak yanı olmayan barajları da kaldırırsak demokrasimizi de demokratikleştirilmiş oluruz..

Aslına bakarsak bugünkü Anayasamızın düzenlediği de "Yarı Başkanlık" sisteminden başkası değildir...

Yarı Başkanlık Sisteminin en tanınan örneği Fransız Anayasasının Cumhurbaşkanına verdiği yetkilerle bizimkini bir karşılaştırın göreceksiniz.. Ben karşılaştırdım ve gördüm ki bizimkisinin yetkileri daha çok... Ayrım nasıl seçildiğiyle ilgiliydi. Fransız Cumhurbaşkanı halk bizimkisini Meclis(?) seçiyordu. Şimdi bizimkisini de halk seçecek… Bu fark da kalktı.

Oldu olacak bu yarım yamalaklık yerine gerçek bir Başkanlık Sistemi neden olmasın..

"Ama o zaman valileri de halk seçer?" diyenler var…

Niye böyle olsun ki?
Ama ABD de de böyle!..
ABD´de olması bizde de olmasını niçin gerektirsin.
Biz bize uygun bir sistem bulmalıyız...
İşte benim teklifim...

1. Başkan halkın oylarıyla ve iki turlu olarak seçilmeli.. (Elbet de birinci turda yüzde elliden çoğu alan çıkmazsa.) Başkanlık süresi beş yıl olmalı ve iki defadan fazla seçilmemeli.
2. Başkan, bakanlarını (milletvekilleri içinden değil) konunun deneyimli ve bilgili uzmanlar arasından seçmeli.
3. İl Valileri mülki idare amirleri içinden Başkan tarafından seçilmeli ve Bakanlarla aynı özlük haklarına sahip olmalı.
4. İl Valileri il ile ilgili: asıl yönetme yerleri olmalı. Bakanlıklar kural koyan ve denetleyen durumuna getirilmeli. Mülki idare sistemi güçlendirilmeli ve yetkilendirilmeli.
5. Başkan, Meclis ve Bağımsız Yargı arasında ki ilişkiler kuvvetler ayrılığı ilkesi esas alınarak yeniden düzenlenmeli.

Hak ve özgürlükler, çoğulculuk ve katılımcılık ilkeleri anayasa ve yasalarla güvence altına alındığı takdirde şimdikinden çok daha iyi olacaktır.  

Mayıs / 2010

 

Yorumlar (4)add comment

Cengiz YİĞİTOĞLU diyor ki:

Sayın bakanıma katılmıyorum çünkü; yeniden sistem kurmak yerine mevcut siyasi partiler yasasını düzenlesek, dokunulmazlıkları kaldırsak,güçlü bir sosyal güvenlik reformu yapsak,seçim yasasını değiştirsek, adam gibi işinin ehli çalıp çırpmayan yöneticileri iş başına getirsek,halkımızı eğitsek daha iyi olmazmı... ne demektir baştan sistem değiştirmek yahu 600 senelik devlet geleneği,yapısı ve sistemi değişmemiş kurumların adından başka herşeyimiz bürokrasiden ibaret işleyen hiçbir çark yok başımızdakiler bir tuzsuz delibekir misali alttakiler ise onların manipüle ettiği anlayışdan ibaret sistemi değişsek ne olur sistemin içindekiler değişmedikten sonra ... 3. Olduğumuz şampiyonadan sonra avrupalı futbol otoriteleri biz Türklerin oyun sistemini anlayamadık demişlerdi :) hala anlaşılmayan nokta şu ki gerek futbolda gerek siyasette gerekse devlet anlayışında en büyük sistemimiz İŞLEYEN BİR SİSTEMİMİZ OLMAMASIDIR...
12 Mayıs 2010

Faruk Nafiz KILIÇALAN diyor ki:

Sayın Bakan neden sistemsel olarak üniter yapımızla iligili yönlerini irdelememiş. Teknik olarak evet, sistem (rejim) yarı başkanlık gibidir.. Fakat ülkemizin jeopolitiği ve siyasal yapısı itibariyle başkanlık sisteminin uygun olmadığını düşünüyorum.

Valiler ve belediyeler ile mahallinde yargı erklerinin başkanlık sistemindeki yapısı, cumhuriyetimizin ve geleneksel devlet yapımızın uygun olmadığı aşikardır. tartışmak bile gerekmez.

Sorun, siyasal partiler ve seçim kanunundadır, bunların yeniden düzenlenerek, halkın demokrasiye tam manasıyla iştiraki büütün meseleleri halledecektir. Sorunun kaynağı siyasi Partiler ve seçim yasalarıdır. Çözüm başkanlık sistemi değildir.

Başkanlık sisteminin ülke bütünlüğü açısından sakıncaları, bunun alt yapısını oluşturulmasının bile devleti sıfırdan kurmaktan daha çetin bir iş olduğu göz önüne alındığında, konuyu tartışmaya açmak bile abestir.

Sayın bakanımızın kadimde bizlere öğrettiği bilgi ve dağarcığımıza ilave ettiği fikirler ışığında yazıyorum, bilinmesinde fayda var (!).
09 Mayıs 2010

Berat DURĞUT diyor ki:

Namık Kemal Bey'in dediklerine aynen katılıyorum. Tabiiki demokrasi doğrudan doğruya eğitimle alakalı. Ancak mevcut sistemde köşebaşlarını tutmuş sözde aydınlar kendilerinden başka kimsenin aydınlanabileceğini kabul etmiorlar. Bunun için de kendi düşncelerinin dışındakileri ötekileştiriyorlar. En güzel örneği de Anayasa Mahkemesi üyelerinden ve başkanından verebiliriz. Saygı ve selam ile...
09 Mayıs 2010

ERCAN TÜKENMEZ diyor ki:

katılmıyorum ve bu sistemin eğitim ile direk bağlantısı olduğunu düşünüyorum.Bizim ülkemizde zaten millet vekili olanları halkmı seçiyor?Nüfusu ve ekonomik gücü olan seçiliyor.Yarında aynı olacak.Halkımızın eğitim seviyesi ve okuma sayısı artmadıkça yine herkes her istediğini halka yaptıracak.Bunların tartışmasının yapılması içinde EKONOMİK GÜCÜN TABANA YAYILMASI GEREKİR.Ekonomik dengeler sağlanmadıktan sonra bunlar kalbur üstünde kalan zenginlerle bağlantılı
06 Mayıs 2010

Yorum yazın.
Yazı alanını daraltın | Yazı alanını genişletin

busy
 

Haber Arama

Online Kişi Sayısı

Şuanda 214 konuk çevrimiçi
AddThis Social Bookmark Button

İstatistikler

İçerik Tıklama Görünümü : 3692264

Bizi Yazanlar

Bizi Yazanlar