Bozkırın ortasında yalnız Selçuklu…

Korgan Köprü, adeta Bozkır’ın ortasında yalnızlığı ve terk edilmişliği yaşıyor.

Bozkırın ortasında yalnız Selçuklu…

YORUM HABER - İnsanlık tarihi boyunca akarsuları aşmak için köprüler inşa edilmiştir. Dolayısıyla akarsuyu olan bölgelerde sık sık köprüler de yer alır. Hem ulaşım yönünden, hem de çevre düzenlemesi açısından bulundukları bölgede bir katma değer olarak görülen bu köprüler, -özellikle çok eski bir tarihe ait ise- muhakkak ki koruma altına alınmıştır.

Çoruh Nehri’ni sınırları içinde barındıran ve köprü yönünden bir hayli zengin durumda olan şehirlerinden biri de Bayburt. Sadece Cumhuriyet Caddesi’nin 4 taş köprüyle süslendiği Bayburt’ta, Çoruh Nehri boyunca taş ya da betonarme bir çok köprü uzar, gider…

Çoğu Cumhuriyet döneminde yapılan bu taş ya da betonarme köprülerin yanı sıra Bayburt’ta bir de Selçuklu dönemine ait tarihi taş köprü bulunuyor... Korgan Köprü...

Murat Okutmuş / Bayburt Postası

1998 yılında Kültür Bakanlığı tarafından restore edilen Korgan Köprü, halk arasında 'Meliğin Köprüsü' olarak da biliniyor.

Tarihi İpek Yolu üzerinde, Akşar Beldesi’nde bulunan Korgan Köprü'sü, XIII.-XIV.yüzyıl Selçuklu dönemine ait olup, tam 43,20 metre uzunluğunda ve dıştan dışa 4 metre genişliğindedir. İki gözlü ve gözlere hakim biri sivri diğeri daha yayvan kemerlidir. Kemerler ve korkuluklar ince yontulmuş sarı taştan diğer kısımlar moloz taşlardan ve Horasan harcı ile yapılmış. Kemer yüksekliği ise su yüzeyinden kilit taşına kadar 5 metredir.

Atlas Dergisi ve tarihi köprüler!

2010 yılının Şubat ayında Atlas Dergisi tarafından tarihi eserlere yönelik bir ek yayınlamıştı. İçerisinde Türkiye’de bulunan tarihi köprülere ait bilgilere de yer verilmişti.

Tabi ki, Korgan Köprü hariç… 

İlk bakışta köprülerin, Korgan Köprü’den şekil ve tarihi değer olarak pek bir farkı yok. Ama dergide adı geçen köprüler, bakımı ve çevre düzeni açısından Korgan Köprü’ye hiç benzemiyorlar!

Kimi etrafındaki mesire alanlarıyla veya çevre düzenlemesi ile yaşıyor, kimi de dokusuna uygun ışıklandırmalarla… Tarihi kimliğine saygı duyulan ve turizm değeri olarak yaşatılan bu köprülerin bir benzeri olan Korgan Köprü ise, hak ettiği ilgiyi görmüyor...

Kısacası, tarihi İpek Yolu’nun işlevini kaybetmesinin ardından yalnızlığa terk edilen Korgan Köprü, adeta Bozkır’ın ortasında yalnızlığı ve terk edilmişliği yaşıyor.

Bizim olunca değeri düşüyor!

Türkiye’de Selçuklu dönemine ait 134 köprüden biri olan Korgan Köprü, diğer tarihi eserlerimiz gibi gerekli ilgi ve tanıtımı bugüne kadar göremedi. Tıpkı Kop Şehitleri Anıtı’nın, henüz Milli Şehitlikler içerisinde yer almaması veya Türkiye’nin en görkemli kalelerinden birine sahip olan Bayburt'un kalesi ile tanınan kentler arasına giremeyişi gibi! 

Korgan Köprü’nün de terk edilmişliği akıllara hep şu soruyu getiriyor: Tarihi eser Bayburt’ta olunca değersiz mi oluyor?

-Hiç birini unutturmayacağız!-

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.